Luftig, nystädad lägenhet

Vad säger hyreslagen om städning vid utflytt?

Att flytta kan ofta vara rätt segt. Det är lådor, papper, ny adress och allt annat som ska fixas. Och mitt i allt dyker den där frågan upp som nästan alla funderar på:

”Hur mycket måste jag egentligen städa när jag flyttar ut?”

Du är ensam om att undra. Många blandar ihop vad lagen säger, vad hyresvärden tycker och vad som faktiskt står i avtalet. Så låt oss försöka bena ut vad som gäller, utan krångel.

Målet här är att göra det här så lätt som möjligt för dig, så att du slipper onödiga konflikter och extra kostnader.


Finns det en lag som säger att man måste flyttstäda?

Det korta svaret är: Nej.
Det finns ingen paragraf i hyreslagen som säger ”du måste flyttstäda”.

Hyreslagen (12 kap. jordabalken) pratar istället om att du har något som kallas vårdplikt. Det betyder i praktiken att du ska ta hand om din lägenhet och lämna den i ett bra skick när du flyttar.

Men själva flyttstädningen, vad du ska göra, hur noga det ska vara och vad som händer om det inte blir bra – står sällan i lagen. Det styrs oftast av:

  • Ditt hyresavtal
  • Vad som är rimligt och vanligt när man flyttar
  • Hyresvärdens egna regler

Avtalet är det som ofta avgör

Det som betyder mest är vad du skrev under när du flyttade in. I många hyresavtal står det till exempel:

”Lägenheten ska lämnas väl städad.”
eller
”Hyresgästen ansvarar för flyttstädningen vid utflytt.”

Om det står något i den stilen, då har du gått med på att göra en ordentlig städning. Om du inte gör det, kan hyresvärden oftast beställa städning och skickar därefter en faktura till dig som du får betala.

Men om det inte står något alls?
Då blir det mer en fråga om vad som är ”rimligt”. Du har fortfarande vårdplikt vilket innebär att du ska lämna bostaden ren och fräsch.


Vad betyder vårdplikt egentligen?

Vårdplikt låter väldigt seriöst, men det är egentligen ganska enkelt:

  • Du ska ta hand om lägenheten.
  • Du ska städa och hålla rent under tiden du bor där.
  • När du flyttar ska du lämna den i ett skick som andra kan acceptera.

Du behöver inte göra lägenheten ”som ny”, men den får inte vara smutsig eller ofräsch.


Vad brukar hyresvärdar kräva för städning?

Eftersom lagen inte säger exakt vad du måste göra, använder många hyresvärdar en egen checklista. De flesta förväntar sig ungefär detta:

I köket

  • Rengör spis, ugn och plåtar
  • Torka ur kyl och frys (glöm inte att frosta av först)
  • Torka ur skåp och lådor
  • Torka av kakel, bänkar och fläkt

I badrummet

  • Rengör toalett, handfat och dusch/badkar
  • Torka kakel, glas och golv
  • Rensa golvbrunn

I alla rum

  • Dammsug och torka golv
  • Torka lister, kontakter och element
  • Torka ur garderober
  • Putsa fönster om det går

Balkong och förråd

  • Töm på dina saker och grovstäda

Det handlar inte om perfektion, utan att nästa person ska kunna flytta in utan att behöva städa efter dig.


Vad händer om städningen inte blir godkänd?

Det beror på vad som står i ditt avtal, men det vanligaste är:

Hyresvärden beställer städning och du får betala

Det här händer främst när det står i avtalet att du är ansvarig för flyttstädningen.

Avdrag från depositionen

Om du har betalat deposition kan hyresvärden ta en del av den för att täcka städkostnaden.

Diskussion eller tvist

Om du tycker att hyresvärden överdriver kan det bli en diskussion. Då är det bra att ha bilder som visar hur du lämnat lägenheten.


Så går en besiktning ofta till

Många hyresvärdar gör en besiktning när du flyttar ut:

  1. Ni bokar en tid.
  2. Hyresvärden går igenom lägenheten.
  3. De kollar efter skador och städning.
  4. Eventuella brister skrivs ner.

Ibland får du chans att fixa bristerna själv. Ibland beställer hyresvärden städning direkt.

Tips: Be alltid att få se protokollet och fråga vad som behöver göras.


Så undviker du problem och extra kostnader

Här är fyra enkla knep som sparar dig både tid och pengar:

1. Läs avtalet i förväg

Då vet du vad du faktiskt måste göra.

2. Be om hyresvärdens checklista

Det är mycket enklare om ni utgår från samma lista.

3. Ta före och efterbilder

Det hjälper mycket om det skulle bli en diskussion senare.

4. Anlita en städfirma

Orkar du inte städa själv? Anlita då en städfirma för flyttstädning. De allra flesta städfirmor erbjuder garanti, vilket innebär att om det är något som hyresvärden klagar på vid besiktningen, då är det städfirmans ansvar att komma tillbaka och åtgärda bristerna.


Vanliga frågor

Måste jag städa om det inte står något i avtalet?

Inte enligt en specifik lagparagraf. Men du måste ändå lämna lägenheten i ett rent och okej skick.

Det var smutsigt när jag flyttade in, måste jag städa bättre än så?

Ja, tyvärr. Man brukar säga att du ska lämna lägenheten i ett minst lika bra skick som du fick den i. Men det är oftast enklare om du lämnar den renare än när du fick den, så slipper du diskussioner.

Kan hyresvärden behålla hela depositionen?

Nej, inte utan tydlig orsak. De får bara dra av för faktiska kostnader.

Gäller samma regler för andrahand och studentboende?

Ja, i grunden. Men läs alltid ditt specifika avtal eftersom reglerna kan variera.


Kort sammanfattning

  • Det finns ingen exakt lag som säger att du måste flyttstäda.
  • Du har vårdplikt som innebär att du ska ta hand om lägenheten och lämna den ren.
  • Ofta är det hyresavtalet som avgör hur noga du måste städa.
  • Gör en ordentlig städning, ta bilder och använd en checklista. Då slipper du mycket strul.

Kort och gott:
Lämna lägenheten så ren att du själv skulle kunna flytta in där. Då är du på den säkra sidan.

Du använder en föråldrad webbläsare. Alla funktioner fungerar inte i din webbläsare. Var vänlig uppgradera din webbläsare för att förbättra din upplevelse och öka din säkerhet.